De startende ondernemer:

Voordat je een eigen bedrijf opstart loop je meestal al een tijdje met het idee om voor jezelf te beginnen. Maar hoe maak je je plannen concreet en wat komt hier allemaal bij kijken? Na een bezoek aan de Kamer van Koophandel is je onderneming een feit, maar dan begint het allemaal pas écht. Er zijn veel zaken waar je in eerste instantie niet meteen aan denkt, maar die wel van belang kunnen zijn voor de continuïteit van je bedrijf. Hierbij kun je denken aan de verschillende verzekeringen (aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, etc.), maar ook aan je pensioenopbouw. Hieronder vind je wat aandachtspunten waaraan je moet denken bij de opstart van je bedrijf:

  • Een ondernemingsplan: wat ga ik doen, hoe ga ik het doen, waar ga ik dat doen en van waaruit? Onder welke naam?
  • Financiering: hoe ga ik mijn bedrijf financieren; met eigen geld of heb ik geld van de bank nodig? Of is er iemand binnen de familie bereidt om geld in de start van mijn bedrijf te steken?
  • Rechtsvorm: in veel gevallen lijkt een eenmanszaak een logische rechtsvorm om mee te beginnen, maar is dat ook zo? Hoeveel risico kun of wil je lopen en is een andere rechtsvorm dan wellicht niet een betere optie?
  • Verzekeringen: welke verzekeringen heb ik nodig en welk risico kan ik eventueel zelf dragen?
  • Instanties: met welke instanties krijg ik te maken? Wat is verplicht (inschrijven bij de KvK, Belastingdienst) en wat is optioneel?
  • Administratie: hoe richt ik deze in? Aan welke eisen moet deze voldoen? Stelt alleen de Belastingdienst hier eisen aan? Welke informatie wil ik er zelf uit kunnen halen?

Wij denken graag met u mee wanneer u overweegt een onderneming te starten. We adviseren u graag over het proces dat daaraan vooraf gaat en bekijken samen met u alle mogelijkheden!